Tuesday, February 01, 2011

Ramai yang nak kuruskan badan...eloklah tu!


Bila bercakap dengan kawan-kawan sambil bersarapan pagi ramai yang merungut naik badan. Maksudnya semakin bertambah berat badan. Gemuklah tu konon-kononnya! Maka pelbagailah cara, cadangan dan amalan yang terkeluar untuk katanya menurunkan berat badan. Ada yang banyakkan berpuasa. Ada yang berjoging. Ada yang bermain badminton ada jugak katanya yang main golf! Main golff!! Entah di manalah main golf itu agaknya?

Bagi aku soal berat badan ini bukan isu sangat. Semenjak semakin berusia ini, makan pun semakin berkurangan dan agak memilih. Tidak semua yang aku bedal. Contoh aku sudah hampir bertahun tidak makan roti canai tapi kalau capati aku bedal. Namun sejak akhir-akhir ini aku rasa kembali roti canai, sekali-sekala bertujuan mengalih selera tapi cuma di kantin sekolah di luar aku tak sentuh.

Kalau makan aku lebih suka makan yang bakar dan panggang. "Sea food" aku tidak ghairah langsung! Makanlah orang!

Aku pernah terbaca langkah-langkah berkesan untuk menurunkan berat badan yang berlebihan tapi katanya jangan bertindak terlalu drastik.

Antara yang disyorkan ialah minum air putih yang mencukupi. Sekurang-kurangnya 2 liter sehari. Tapi musim hujan ini banyak minum air putih agak sensitif sedikit, nak buang air kecil sahaja! Katanya jumlah ini sudah memadai untuk tubuh kita bagi menurunkan berat badan, mengeluarkan toksin dan menambah tenaga. Katanya adalah baik untuk turunkan berat badan, minum air dahulu sebelum makan.

Bagi yang berkerja terutama guru antara perkara yang elok dilakukan ialah naik turun tangga. Tapi hati-hati, musim hujan ini tangga licin, nanti tersembam pula ke lantai! Gunakan tangga selama 10 minit ketika menuju ke pejabat atau ke kelas-kelas. Lebih elok kalau hendak menuju ke kelas atau ke tempat kawan-kawan gunalah perjalanan jarak jauh sambil turun naik tangga. Jika ini dijadikan amalan, sudah pasti hasilnya memberansangkan.

Kalau berada di rumah, elok sambil menonton TV kayuh basikal "air bike". Kalau tidak mengayuh basikal, menontonlah sambil duduk jauhi alat kawalan jauh TV atau apa sahaja. Berjalanlah sedikit untuk menuju ke televisyen dan radio untuk menukar siaran.

Ada orang yang berdiet langsung tidak mengambil lemak. Sebenarnya lemak penting untuk proses metabolisme badan. Mengambil lemak baik yang terdapat dalam ikan, telur, minyak zaitun dan kacang. Apabila ambil secukupnya untuk membantu menurunkan berat badan dan ia juga baik untuk rambut dan kuku.

Oleh kerana mahu kuruskan badan ramai juga yang tidak mengambil sarapan pagi. Pukul 11 atau 12 tengahari baru bersarapan, yang sebenarnya itu makan tengahari! Hakikat sebenarnya menurut pakar, orang yang mulakan harinya dengan bersarapan lebih cenderung untuk kurus berbanding orang yang tidak ambil sarapan pagi. Ini kerana sarapan memberikan tenaga maksima dan mengelakkan daripada rasa lapar yang berterusan.

Namun paling penting, kurus atau gemuk jagalah kesihatan. Makanlah tetapi apa yang dimakan perlu diambil kira secara serius terutama makanan yang dibeli. Jangan main belasah sahaja. Hari ini ramai sangat yang mati mengejut. Tiba-tiba dengar cerita mati! Tak sempat berwasiatpun!


No comments: