Friday, February 25, 2011

Sabar...masalahkan fitrah kehidupan!

Masalah! Masalah sering kali disamakan dengan keburukan, padahal ia adalah sebaliknya. Sesuatu masalah itu mungkin mengandungi kebaikan dan biasanya memang begitu di mana ada masalah di situ ada kebaikan.

Tidak keterlaluan jika dibuat tanggapan bahawa kejayaan tidak mungkin dicapai dengan lari daripada menghadapi masalah. Malah antara syarat kejayaan dan kecemerlangan hidup seseorang ialah kemahiran menyelesaikan masalah.

Mungkin ada antara kita yang percaya hidup akan lebih mudah seandainya hanya perlu menangani masalah yang mudah atau sedikit sahaja masalah. Tetapi betulkah begitu?

Masalah adalah fitrah kehidupan dan ia juga sebenarnya bukti kehidupan. Hanya kematian yang menamatkan masalah kita di dunia. Selagi kita dikatakan hidup, kita pasti akan berdepan dengan masalah. Oleh yang demikian semakin banyak masalah yang kita hadapi semakin hidup kita jadinya!

Prinsipnya ialah jangan sekali-kali berhenti daripada meneruskan usaha mengatasi masalah dan jangan menyerah kalah kepada masalah.


No comments: