Tuesday, September 28, 2010

Rahsia Peribadi Melalui Buah Kegemaran

Semua orang mempunyai buah kegemaran masing-masing. Menurut kajian, manusia mempunyai hubungan yang erat dengan alam semulajadi khususnya tumbuh-tumbuhan seperti buah-buahan. Terdapat 7 kategori buah-buahan yang mempengaruhi kehidupan manusia ia itu:

1. Buah-buahan dari jenis limau, contohnya oren, lemon, limau nipis dan limau barli:

Anda cenderung kepada warna-warna cerah dan gemarkan sesuatu yang mencabar. Rakan-rakan anda pula gemar merujuk sesuatu perkara mahupun masalah kepada anda. Ini kerana anda sendiri mempunyai kemampuan dan kebolehan yang unik sehingga rakan-rakan anda yakin dengan nasihat dan pandangan anda itu. Orang luar sukar untuk menilai dan mengenal diri anda yang sebenarnya. Mungkin mereka boleh mengenali anda dengan lebih rapat, namun ia memakan masa yang agak lama. Kadangkala anda hanya peruntukkan masa yang singkat untuk bersendirian. Anda gemar berehat dan bersendirian hanya untuk tempoh yang seketika. Rakan anda akan berasa semangat dan tenang bila meluangkan masa dengan anda. Anda tergolong antara individu yang gemar bergembira dan menggunakan waktu yang terluang dengan sebaik mungkin melakukan pekara-perkara yang menyeronokkan anda.

2. Buah-buahan tropika, contohnya pisang, betik, jambu, kiwi dan nanas.

Anda sukakan pengalaman-pengalaman yang baru. Anda gemar mencuba pelbagai jenis buah-buahan dengan pelbagai perisa sebanyak dan sekerap yang boleh. Orang disekeliling anda selalu menghadapi masalah dengan anda kerana cara hidup anda yang terlalu aktif. Anda tidak suka sesuatu yang melibatkan kesakitan pada emosi anda. Kebiasaannya pasangan anda terdiri daripada individu yang tenang berbanding anda dan semestinya sidia menerima anda seadanya. Anda gemar meluangkan masa dengan individu yang akrab dengan anda. Teman-teman beranggapan diri anda seorang yang mudah didekati dan gemar berseronok. Hakikatnya anda ada pendirian tersendiri. Anda tidak suka menunjukkan kesedihan pada orang sekeliling. Simbol anda itu melambangkan anda seorang yang suka mengambil berat dan gemar berseronok.

3. Buah-buahan dari jenis buah ladang seperti epal dan pear.

Kata kuncinya ialah kekuatan. Anda bukan sahaja kuat pada diri sendiri tetapi juga mampu menjadi tunjang kekuatan kepada indiviu yang berada disekeliling anda. Ini kerana anda bijak membebaskan diri anda dari tekanan hidup dan anda sendiri tidak mudah mengalah. Sikap pentingkan diri sendiri tidak terkandung dalam keperibadian diri anda. Anda cenderung berdiri atas kaki sendiri, tidak bergantung kepada orang lain untuk hidup. Ramai beranggapan anda adalah seorang yang berpengetahuan luas dan itulah hakikatnya. Anda gemar mencari ilmu dan berusaha melakukan sesuatu yang terbaik dalam kehidupan anda berdasarkan pengetahuan yang dimiliki. Kejayaan pasti menyebelahi anda dalam setiap yang anda lakukan.

4. Buah-buahan dari jenis tembikai contohnya tembikai dan tembikai susu.

Seorang yang murah hati dan gemar menghulurkan bantuan kepada yang memerlukannya. Bagi anda, wujudnya kepuasan apabila anda berjaya mambantu orang lain. Anda berhati-hati dalam memilih tumbuhan-tumbuhan yang ingin ditanam di kawasan tempat tinggal anda. Anda memiliki ramai teman rapat, ini kerana anda memiliki keperibadian yang romantik. Anda berusaha gigih bagi mengatasi kegagalan atau kekecewaan dalam hidup. Melambangkan seorang individu yang berhati-hati.

5. Buah-buahan jenis beri. Contohnya blackberi, blueberi, strawberi, rasberi, cranberi, anggur dan tomato.

Anda gemarkan party dan keseronokan. Suka menggembirakan orang lain dan mudah mendapat teman baru kerana anda seorang yang ramah. Anda berusaha melakukan apa sahaja untuk menjadikan sesiapa sahaja sebagai teman. Bercita-rasa unik hinggakan makanan yang menjadi pilihan anda adalah terdiri daripada makanan-makanan yang berperasa lain dari yang lain. Personaliti anda sukar dinilai kerana wujudnya kepelbagaian personaliti dalam diri anda. Walau bagaimanapun, keseluruhan personaliti ini saling berkait rapat dan sekali gus menonjolkan diri anda yang unik dan memiliki keistimewaan tersendiri. Simbol anda melambangkan anda seorang yang berpesonaliti.

6. Jenis kekacang, contohnya walnut, hazel, gajus, dan lain-lain.

Seorang yang moody. Kekadang mood anda berubah-ubah tanpa sebab. Ketegasan adalah lambang keperibadian anda. Sekiranya anda yakin anda dipihak yang benar, anda pasti berdegil dengan pendirian anda itu. Orang yang berada di sekeliling anda akan sentiasa bersikap lebih berhati-hati kerana kedegilan anda itu. Dalam percintaan, anda adalah individu yang setia. Sanggup mengenepikan teman-teman hanya kerana ingin meluangkan masa dengan sidia. Untuk mengenenali anda, seseorang itu perlu memperuntukkan masa yang agak lama bagi memahami dan mengenali anda dengan lebih dekat. Walau bagaimanapun, kesabaran dan kesungguhan individu itu pasti berhasil juga akhirnya. Simbol anda ini membuktikan anda adalah seorang yang berpendirian.

7. Buah-buahan jenis labu seperti labu kundur.

Anda seorang yang berpandangan jauh. Bagi anda wujudnya pelbagai perkara yang berlaku di dunia ini dan segala-galanya melebihi daripada yang mampu manusia lihat. Anda sering berperasan curiga. Individu disekeliling anda seakan terkejut dengan pengetahuan yang anda miliki. Boleh dikatakan setiap persoalan yang anda huraikan akan menjadi satu kejutan terhadap teman. Mereka akan bergantung kepada anda dan sikap ambil berat anda pasti dihargai. Tekanan kerja yang anda alami akan mendukacitakan anda, tetapi lama kelamaan semangat anda akan kembali pulih malah anda lebih bersedia dalam menangani cabaran-cabaran yang mendatang. Cenderung pada warna-warna yang pelbagai. Anda melambangkan diri anda seorang yang bersopan santun dan memiliki hati yang lembut.

Penulis: Walau apapun buah-buahan kegemaran anda, ia tidak semestinya sama dengan apa yang dinyatakan. Yang pasti setiap orang mempunyai keperibadiannya sendiri termasuk anda.

2 comments:

myhas said...

Assalamualaikum,

Cikgu,
Kalau suka petai jeruk camne? Sebab kat tanah yang baru tu ada 3 batang pokok petai. Dah keluarkan hasil pun.

sazili said...

Akak,

Kalau suka makan petai maknanya tetap pendirian. Tak kisah apa orang kata....tapi sensitif sangat !