Wednesday, September 01, 2010

Sambutan Ulangtahun Kemerdekaan ke 53

Hari Khamis 26 Ogos 2010 pukul 11.50 pagi aku menerima panggilan telefon dari Pejabat Pelajaran Daerah minta disediakan seorang penyajak dalam kalangan pelajar untuk majlis sambutan ulangtahun kemerdekaan peringkat daerah Rompin pada 31 OGOS 2010. Terus aku meminta seorang pelajar memanggil pelajar yang disebut oleh PPD itu untuk ke bilik aku. Entah macam mana mungkin kerana ada kelas penting, pelajar itu tidak datang dan aku terus terlupa.

Petang Khamis itu semua pelajar asrama pulang ke rumah masing-masing kerana esoknya hari Jumaat cuti sekolah sempena Nuzul Al-Quran. Malam itu selepas solat tarawih dalam pukul 10 lebih aku baru teringat apa yang PPD minta aku lakukan. Masya Allah...pelajar semua sudah balik. Hari Isnin rehearsel dan hari Selasa hari persembahan.

Aku terus mencari telefon rumah pelajar yang berkenaan dan berjaya bercakap dengan ibunya. Ibunya memberi tahu besok mereka akan balik ke kampung di Temerloh dan pelajar itu tidak berminat untuk bersajak seperti yang diminta, kata ibunya.

Aku mula terasa payah. Hendak mencari penyajak terbaik dalam waktu singkat bukan mudah. Siapa pula mahu dicari sebagai pengganti? Malam itu juga aku telefon seorang pegawai di PPD memaklumkan hal itu. Dia memahami dan minta aku tolong cari pengganti sama ada pelajar lelaki atau perempuan. Okaylah aku akur.

Pagi Isnin sebaik waktu persekolahan bermula sebelum aku mencari pengganti aku memanggil pelajar yang disebut oleh PPD itu. Dia kata dia mahu! Alhamdulillah...dia mengubah fikiran agaknya! Aku terus memberikan kepadanya sajak yang sempat aku tulis sendiri malam Jumaat yang lalu untuk dia berlatih. Sempat 3 kali aku mendengar dia deklamasikan sajak itu aku berpuashati. Petang Isnin itu pukul 3 aku akan membawa pelajar aku itu ke Dewan Majlis Daerah Rompin untuk rehearsel.

Pukul 3 petang, sebaik sampai di dewan kelihatan orang ramai penuh di atas jalan raya. Rupanya ada kemalangan . Motosikal bertembung dengan kereta betul-betul di hadapan dewan Majlis Daerah Rompin. Sempatlah aku dengan beberapa orang mengintai-intai dari depan pintu dewan. Katanya budak motosikal itu parah. Malamnya aku dengar khabar budak motor itu telah meninggal dunia!

Nampaknya semakin dekat hari lebaran semakin banyak kenderaan termasuk motorsikal di jalanraya. Perjalanan balik raya akan bermula pada minggu hadapan. Kepada semua para pemandu, berhati-hati. Perut lapar berpuasa, badan letih dan penat memandu dalam keadaan cuaca panas dan sekali sekala hujan menjadikan emosi tertekan dan tidak stabil. Rasa tidak sabar ada, rasa tercabar ada, rasa hendak marah ada dan macam-macam perasan berbaur sambil memandu. Sebab itu para pemandu jangan ikutkan sangat perasaan cengil masing-masing. Sabar !

Dua tiga kali sudah aku terserempak dengan anak-anak muda yang menunggang motorsikal secara merbahaya. Di jalanraya yang kereta sibuk, masih sempat mereka ini menunggang sambil mengangkat tayar hadapan. Willi apakah? Ini semua cari penyakit...kalau kemalangan mati sia-sia ! Daripada mereka ini mati sia-sia dijalan raya kadang-kadang terfikir jugak lebih baik kerajaan hantar mereka ini ke Palestin bantu pejuang-pejuang Islam Palestin menentang pengganas Israel. Mati syahid apa ! Syurga ! Ini mati langgar kerbau atau dilanggar kenderaan lain...membazir !!!

Pada hari Selasa 31 OGOS 2010 bermula pukul 8 pagi ramai telah berkumpul di dalam dewan. Beberapa acara sambutan bermula. Sambutan ringkas. Acara itu dirasmikan oleh Datuk Pegawai Daerah Rompin yang mewakili YAB Datuk Seri Menteri Besar Pahang.

Ramai sahabat yang aku temui dalam dewan. Berborak, bersembang dan menyanyilah kami mengikut acara yang di susun. Ada kelihatan beberapa orang tua, mungkin bekas perajurut kot! Dan kelihatan juga perwakilan dari masyarakat Cina yang agak terasing berkumpul dalam lingkungan mereka. 1Malaysia !!

Sedang memerhati dan bersembang, tiba-tiba masuk sekumpulan anak muda memakai seluar jeans, T-shirt hitam bergambar yang aku sendiri tak tahu gambar apa dan berselipar yang berbagai. Semua kami serentak memandang ke arah kumpulan itu.

Seorang pegawai polis yang sedang bersembang dengan kami terus mengomel perlahan, " Kalau ya pun kenallah sikit majlis apa ni? Selekeh, berselipar..ini bukannya majlis main-main...sambut kemerdekaan! Cikgu inilah generasi yang bakal menggantikan kita nanti !".

Aku terdiam. Jauh di sudut hati aku bersetuju dengan pegawai polis itu. Tapi apa boleh buat, bagi aku sistem didikan kita menghasilkan mereka begitu!

Acara berakhir dengan pendeklamasian sajak oleh seorang pelajar sekolah rendah, seorang pelajar sekolah menengah dan seorang guru mewakili orang dewasa. Aku cukup berpuas hati dengan deklamasi oleh pelajar aku itu.

Acara tamat lebih kurang dalam pukul 10.00 pagi dan aku bergegas menghantar semula pelajar itu pulang ke asrama.

Selamat Hari Merdeka ke 53 negara tercinta Malaysia!
1 Malaysia menjana transformasi !

No comments: