Sunday, September 05, 2010

Syarikat bas ekpress itu buat 'taik' .

Perjalanan sibuk dan sesak balik raya sudah bermula, sedang bermula akan berterusan sehingga hari raya. Semalam Sabtu 4 September, pukul 10 malam aku bergegas ke Mersing kerana mengambil anak yang pulang dari KL di perhentian bas Mersing. Sampai rumah dekat-dekat pukul 12 malam. Dalam perjalanan balik itu hujan agak lebat.

Ini satu lagi cerita mengarut. Anak aku beli tiket dari KL untuk pulang ke Kuala Rompin, boleh turun di Perhentian bas Mersing!!!? Biasanya laluan ke Kuala Rompin melalui Kuala Pilah - Muadzam Shah tapi kali ini bas ekpress itu menggunakan laluan KL- Kluang dan berhenti di Mersing.

Aparah...tak naya... orang yang hendak berhenti di Kuala Rompin...woi 40 km lebih oi ! Macam mana pulak orang yang hendak turun di Muadzam Shah..woi 130km lebih!

Pengusaha bas ekpress janganlah buat mengarut macam ini. Tidakkah ini menyusahkan mak bapak, untuk malam-malam buta memandu jauh pergi ambil anak-anak di Mersing. Jadi satu kerja pulak!

Anak aku beritahu, pemandu bas itu kata terpaksa lalu laluan ke Mersing melalui Kluang atas arahan orang atas. Orang atas ? Taik kucing punya orang atas!

Sebenarnya bolehkah syarikat bas ekpress buat macam ini? Beli tiket ke destinasi lain, sampai ke destinasi lain ikut laluan lain pulak tu, tanpa alasan kukuh dan munasabah. Lembaga perlesenan perlu melihat hal ini agar tiada syarikat bas ekpress yang buat taik macam ni lagi.

3 comments:

Anonymous said...

Buat komplin secara resmi. Tulis hitam putih dengan salinan tiket (jangan bagi yg ori)pad JPJ, Perlesenan semua jangan bagi chan ..tulis

PakCu said...

tuan, berdasarkan pengalaman 5 thn naik bus transnasional..
bus KL-Mersing memang ada 2 laluan.
Pertama yg lalu k.Pilah..Muadzam dan Rompin..

Kedua melalui Kluang. lalu hi-way.
Masa saya student dulu..setiap kali nak beli tiket saya akan tanya bus ni lalu mana ?
kerna saya memang tahu ia ada 2 laluan.

bab org atas tu tak tahu la pulak.
akan datang menang kena tanya kaunter..kenatahu..trip yg mana lalu kluang dan trip yg mana lalu muadzam.

tp itu pengalaman 1998-2003
sekarang dah 2010..dah 7 thn berlalu..
tak tahulah bagaimana pula laluan dan trip bus tersebut.
err..saya bukan jurucakap transnasional ye hehehe, jgn salah faham

sazili said...

anony 8.49,

Tidak lah pulak buat aduan rasmi. Kalau saya yang naik mungkin..ini anak.Tak apalah cukuplah sekadar merungut di sini...lain kali kita buat aduan!!!

PakCu,

Hah..ingatkan jurucakap transnasional tadi! Tak ...anak saya memang ambik tiket laluan Kuala Pilah-Muadzam Shah bukan laluan Kluang. Terima kasih lah PakCu kerana beria bercerita. Penting tu! Eh Bila nak kahwin ? Ke dah kahwin ? Biar betol ! Pak Cu Selamat Hari Raya Aidil Fitri maaf zahir batin. Kal;au ke Rompin singgah beraya okay! Bawak orang rumah sekali...nak kenal !