Saturday, July 31, 2010

Huhuhu....!!!!


Betapa pentingnya paip air kepada kehidupan kita terutama bagi kehidupan orang Melayu dan juga orang Islam. Namun budaya sejagat yang dikuasai budaya barat, terlalu dominan sebagai latar belakang apa yang dikatakan kemodenan itu.

Atau apakah budaya Malaysia begitu dipengaruhi oleh budaya golongan mereka yang tidak menggunakan air mutlak sebagai pencuci najis besar manusia.

Selama ini cuma mendengar dan selama ini cuba mengelak untuk tidak berada di bilik hotel yang paip air tidak wujud di kawasan mangkuk tandas. Terlalu ganjil keadaannya untuk budaya aku! Itulah yang berlaku di hotel ini.

Menulis hal ini bukan kerana pemikiran ini 'hulu' sehingga tidak boleh menyelesaikan masalah itu kerana ia hanya perkara kecil yang hanya memerlukan sedikit kreativiti. Bukan...cuma bertemu lagi aku dengan kejanggalan budaya Melayuku.

Sudahlah membaca sms remaja Melayu kian menjahanamkan bahasa Melayu ku, inikan pula tiada paip air untuk mencuci najis di kawasan mangkuk tandas! Agaknya semua orang melompat ke dalam tab selepas itu...? "tidaktergamak" kata arwah mak aku!

Betullah setiap kali bertembung dengan hal ini kreativiti menjadi penyelesaian masalah. Macam-macam kreativiti aku terdengar sambil dihiasi gelak ketawa masing-masing! Huhuhu...!!


No comments: