Sunday, July 04, 2010

Hah...Argentina kalah, Brazil balik awal...huhuhu!! Jerman juara Piala Dunia 2010.

Permainan mengejar dan merebut bola sebiji ini memang 'menggilakan' ramai orang. 2.30 pagi ramai bangun, berteleku bersorak depan TV. Kalah solat tahajud!

Pagi-pagi hari ramai yang 'beralamak' sambil menghentak tapak tangan sendiri kerana pasukan yang dijangkanya menang tertonggeng. Ulasan demi ulasan mengalah ulasan di Astro berputaran di meja sarapan pagi. Tidak terkecualilah ulasan diri ini yang hanya mampu menonton tayangan ulangan sahaja....huhuhu!!

Nampaknya pasukan dari Eropah kental dalam Piala Dunia kali ini. Jerman, Sepanyol dan Belanda mantap merebahkan saingan. Pasukan dari Amerika Selatan yang bertaraf favourite hanyut. Brazil dan Argentina bersama Kaka dan Messinya hilang ditelan trompet orang-orang Afrika Selatan. Hanya Uruguay yang terkonteng-konteng menggagahi gaya berbola Amerika Latin di Peringkat Separuh Akhir nanti.

Permainan Amerika Latin yang samba dengan kemahiran yang tinggi, membawa bola berhempas pulas macam tak cukup kaki ke kawasan yang bergelibut pemain lawan, akhirnya tersadung tidak kesampaian. Berkali-kali begitu. Tidak lari dari kawasan bergelibut tapi dicelah-celah dan diterak-terak juga!

Manakala permainan Eropah yang berlari macam kuda lumba, gagah melarikan bola ke segenap tempat lapang dan mengumpan berkali-kali ke hadapan gol lawan tetap membuahkan hasil. Mana dan, tidak kira, kaki, kepala tetap diusahakan menyambar bola. Pemain Jerman jarang membiarkan bola berada di kaki lawan, setiap masa diusahakan rebut.

Jangkaan saya yang akan berentap dalam pertandingan akhir ialah Jerman dan Belanda. Dan saya menjangkakan Jerman bakal juara Piala Dunia 2010.

Bilalah agaknya Pasukan Bolasepak Malaysia akan menjadi juara Piala Dunia ?

No comments: