Monday, July 26, 2010

Makanan halal di hotel-hotel...Halalkah ?

Sekarang sibuk pihak JAKIM berusaha agar pihak hotel-hotel memastikan makanan yang disediakan di hotel-hotel adalah halal untuk dimakan oleh pelanggan-pelanggan beragama Islam. Proses memberi persijilan halal sedang giat dijalankan. Siap ada kempen lagi kepada hotel-hotel agar memohon status pamakanan halal!

Aku tidak pasti apakah kerja-kerja penganugerahkan persijilan halal ini begitu meyakinkan untuk mengatasi masalah halal haram makanan yang disediakan. Apakah setelah penganugerahan sijil halal itu makanan dan minuman yang disediakan di hotel-hotel benar-benar mampu diyakini sebagai halal?

Apakah mekanisma kawalan terhadap penyediaan masakan halal ? Siapa yang akan memastikan masakan itu perlu dimasak dengan bahan-bahan halal? Bila dan sekerap mana pengawasan dilakukan atau serahkan kepada pengurusan hotel sebagai mekanisma kawalan?

Dulu-dulu dalam zaman belum meleset, aku kerap hadir ke kursus-kursus yang dianjurkan oleh Jabatan di hotel-hotel. Pada satu kursus yang dianjurkan di Genting Highland, setiap kali waktu makan aku terpaksa memilih makanan dan lauk yang meyakinkan. Kadang-kadang aku dan kawan-kawan terpaksa keluar makan di restoran mamak yang lebih meyakinkan di Bandar Goh Tong. Macam mana nak makan semuanya berlendir.....

Di kursus yang lain pula, kami di tempatkan di sebuah hotel yang entah apa-apa. Ramai kawan aku panggil hotel itu hotel altanthuya. Aku tak tahu kenapa dipanggil begitu. Makanan yang disediakan lagi meloyakan tekak. Aku tertanya-tanya kenapalah Jabatan pilih hotel yang macam ini. Di hotel itu status makanan halal memang sukar diyakini kerana tukang masaknya bukan Islam dan ramai penghuni hotel itu kelihatannya orang-orang bukan Islam. Sekali lagi kami peserta kursus bersusah-payah mencari makanan alternatif yang meyakinkan kami.

Berkursus di sebuah hotel di Port Dickson, sekali lagi aku bertembung dengan makanan tidak halal. Sewaktu mahu berbaris panjang mahu mengambil makanan untuk makan malam, aku tiba-tiba didatangi oleh seorang pekerja hotel itu dan berbisik perlahan, " Encik, jangan ambil makanan ni, tidak halal, yang lain ok". Aku terus meletakkan kembali senduk yang aku pegang.

Aku tanya pekerja hotel itu, kenapa tak halal ? Babi ke? Orang Islam macam kita ni kalau dikatakan tidak halal...babi terus !!

Tidak jawab pekerja itu, cuma masakan yang dilarang aku makan itu katanya dicampur wine. Maka tidak menyentuhlah aku makanan itu. Selepas itu setiap kali turun makan aku akan bertanya kepada budak itu makanan mana yang halal dan haram!

Aku rasa aku dan beberapa orang kawan sungguh bernasib baik kerana ada pekerja hotel itu sendiri yang memberitahu dalam keadaan ramai di dewan makan itu berlasah apa sahaja lauk yang terhidang.

Kalau beginilah gayanya, apakah status halal haram makanan di hotel-hotel akan dapat di selesaikan? Aku tidak yakin !!!

Mekanisma memberi sijil halal adalah bagus dan baik tetapi memberi sijil halal semata-mata tanpa pengawasan dan kawalan sepanjang masa selepas hotel itu mendapat sijil halal adalah tidak memadai untuk menjamin setiap masakan di hotel-hotel di negara kita halal dimakan.

Oleh yang demikian langkah yang terbaik ialah berhati-hati jika memilih hotel, berhati-hati makan di hotel, atau jangan makan di hotel, terutama di bulan Ramadhan nanti. Banyak lagi tempat-tempat makan yang suci dan meyakinkan. Hotel bukan segala-galanya!!

No comments: