Tuesday, July 06, 2010

Pra-U (Tingkatan Enam) Sistem Modular di ambang realiti.

Sejak semalam aku berada di Cerating Bay Resort menghadiri Karnival Pelajar-pelajar Pra-U (Tingkatan Enam) Peringkat Kebangsaan. Jabatan Pelajaran Pahang menjadi tuan rumah.

Dalam karnival ini negeri-negeri telah menghantar sejumlah para pelajar Pra-U masing-masing bersama guru-guru pengiring yang kebanyakannya GPK Tingkatan 6 untuk beraktiviti sepanjang tempoh berkarnival dan beresolusi diakhirnya nanti.

Sebagai mana maklum pihak Kementerian Pelajaran sedang berusaha melakukan reformasi Tingkatan Enam menjadi Pra-U. Tingkatan Enam, dari sistem lama yang dipanggil Sistem Terminal berubah menjadi Pra-U, Sistem Modular.

Sesungguhnya banyak kebaikan dari reformasi ini namun begitu, banyak juga isu-isu yang masih dalam usaha penyelesaian bagi melahirkan para pelajar Pra-U yang memperolehi Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia yang berkualiti dan beritegriti. Insfrastruktur, aparatus, man power dan seumpamanya menjadi tuntutan yang begitu signifikan buat tempoh sekarang bagi merealitikan impian.

Di jangkakan Sistem Mudular akan berlangsung pada pengambilan pelajar sesi persekolahan 2011. Apakah ianya akan menjadi kenyataan segera? Keputusan akan dibuat juga akhirnya nanti!

No comments: