Sunday, December 26, 2010

Piala Suzuki AFF akhir pertama: Malaysia menang 3-0 ke atas Indonesia


Sebentar tadi pasukan bolasepak kebangsaan Malaysia telah mengalahkan Indonesia 3-0 dalam perlawanan pertama peringkat akhir Piala Suzuki AFF di Stadium Nasional Bukit Jalil. Gol Malaysia dijaringkan oleh Safee Sali dalam minit ke 60 dan 72, manakala Ashari Shamsudin menjaringkan gol dalam minit ke 67. Kemenangan selesa ini adalah bekalan yang kukuh untuk menghadapi Indonesia baki kedua di Indonesia pada 29 Disember ini.

Namun demikian pemain-pemain Malaysia belum lagi boleh untuk merasa selesa kerana apa-apa kemungkinan boleh berlaku di tempat lawan.

Dalam ulasan aku dalam entry sebelum ini, aku menzahirkan pandangan aku bahawa jika pasukan Malaysia ini berlawan dengan Indonesia tadi, bermain seperti mana mereka bermain menentang Vietnam tempoh hari, pasukan Malaysia akan kalah. Nampaknya Rajagopal sebagai Ketua Jurulatih membuktikan dirinya seorang jurulatih yang cekap kerana telah dapat melihat kelemahan pemain-pemain Malaysia dan telah mengatasinya dengan baik.

Kalau ketika menentang Vietnam pemain-pemain midfield Malaysia tenggelam dalam gerakan pemain tengah pasukan lawan tetapi kali ini pemain-pemain midfield Malaysia benar-benar dominan berbanding midfield Indonesia dan menguasai perancangan serangan terutama di separuh masa kedua. Dan kawalan serta hantaran bola para pemain Malaysia pada malam ini cukup baik walaupun masih ada yang perlu dibaiki seperti tenaga hantaran bola yang ada kalanya masih lemah.

Beberapa kelemahan yang kelihatan pada malam ini ialah pemain Malaysia tidak prihatin dengan pemain lawan yang datang dari belakang. Terlalu lama menyimpan bola, lambat membuat hantaran bola dirampas dari belakang. Beberapa kali berlaku dalam perlawanan sebentar tadi.

Aku ingin menyatakan, jika inilah cara (seperti permainan seperti malam in) pemain Malaysia bermain kita pasti akan dapat melihat sebuah pasukan bolasepak negara yang lebih mantap bagi mengembali zaman kegemilangan bolasepak seperti di zaman Wan Zawawi, zaman Mokhtar Dahari dan zaman Zainal Abidin Hassan.

Pemain-pemain pasukan ini rata-rata masih muda, berstamina, rajin, aku melihat ada disiplin bermain dan sudah nampak ada unsur ketenangan. Masalahnya sekarang apakah pemain-pemain pasukan ini konsisten permainannya? Aku bimbang pasukan ini akan kembali mempunyai permainan yang tidak konsisten dan lemah mental apabila berada dalam pertandingan yang lebih berprestij.

Tahniah pasukan Malaysia Piala Suzuki AFF, namun perlu diingat perjalanan anda untuk membawa balik Piala Suzuki ke tanah air masih berliku kerana anda akan bermain di Indonesia !

No comments: