Monday, September 20, 2010

Rumah kembali lengang..


Perjalanan menuju ke Seremban pada hari Ahad 19 September.

Hari ini aku mula bertugas. Sekolah dibuka dengan peperiksaan percubaan bagi pelajar Tingkatan 6 Atas dan Tingkatan 5. Tak tahulah mereka belajar atau tidak, sepanjang cuti raya. Untung sabut timbul untuk batu tenggelam! Mudah-mudahan mereka belajar walaupun sibuk beraya!

Bagi aku dan isteri, rumah mulai lengang sejak semalam. Along dah pulang ke Tamparulli Sabah. Angah dah balik ke UPSI Tanjung Malim, Adibah dah merantau jauh ke IPGM Perlis, Aisyah berkereta api ke Batu Gajah untuk ke Seri Iskandar dan Abdul Hamid kembali semula ke asrama di SMK Seri Rompin.

Semalam aku dan isteri ke Seremban menghantar Aisyah ke sana untuk naik kereta api bersama kawan-kawannya. Saja je dia nak naik kereta api dari Seremban. Sebelum itu kami sekeluarga sempat singgah ke rumah Kak Hasmah di Kuala Pilah, sahabat isteri aku semasa belajar di UPSI dulu. Sedap dan berselera makan tengah hari di rumah kak Hasmah berlaukkan masak lemak kuning serai ayam hutan dan lauk ikan tenggiri. Fuuh! Biasanya aku makan tak bertambah, semalam bertambah..maaf akak, makan banyak...sedap!

Dalam perjalanan ke Seremban mak tuan, jeng greng kata orang Trengganu..dari Pilah dah banyak kenderaan, sampai ke Bukit Putus kenderaan tak putus-putus menghala ke Seremban. Lama kami terinsut-insut sebelum sampai ke simpang Senawang.

Kami bertolak balik dari Seremban pukul 5 petang dan sampai ke rumah pukul 10 malam. Tiada lagi kelihatan dan kedengaran suara anak-anak untuk seketika.

Selepas ini fokus aku dan isteri hanya kepada merancang dan menjayakan majlis kenduri kahwin anak sulongku di hujung tahun ini.

2 comments:

myhas said...

Cikgu dan Ani,

Terima kasih bebanyak kerana sudi berkunjung ke rumah akak. Lauk biasa cikgu! Ayam tu akak dah simpan lama untuk Ani. Alhamdulillah. Terima kasih kerana cikgu makan banyak.Itulah sebenarnya kepuasan seorang tukang masak. Masakannya dimakan dengan penuh berselera oleh tetamu. Akak sekeluarga memohon bebanyak maaf sekiranya ada yang terkurang layanan akak buat cikgu dan keluarga semasa berkunjung ke rumah akak tempuh hari.

Ani, terima kasih baju pemberian Ani. Akak memang dah lama nak cari baju macam tu. Akak dah pakai. Sangat selesa. Begitu juga dengan makanan yang Ani berikan. Keropok lekor sampai ke KL dibawa oleh anak akak yang kedua ke rumah abang sulongnya. Rempeyek Ani menjadi habuan kami semasa menonton TV.

Insya Allah jika diizinkan Allah kami akan ke Rompin semasa kenduri kahwin anak cikgu dan Ani nanti. Kami ingin nak bermalam di sana. Akak harap tidak mnyusahkan cikgu dan Ani.

sazili said...

Wau jauh keropok lekor tu berjalan! Sampai ke KL kak? Insya Allah semoga akak dan abang seisi keluarga dapat datang pada november nanti. Kami sedia menanti di sini.Bermalam dipersisiran pantai laut cina selatan. tapi tu musim tengkujuh tu!