Monday, March 01, 2010

Masih ada lagikah nanti yang senasib Syafiah Humaira ?

Syafiah Humaira, cantik namanya. Tapi di saat-saat akhir hayatnya, kehidupannya itu tidak secantik nama dan tidak secomel wajahnya. Tergamak manusia itu mendera kanak-kanak seperti Syafiah. Agaknya masih ramaikah lagi kanak-kanak yang seperti Syafiah yang didera pada ketika ini ?

Syafiah didera oleh manusia bukan oleh makhluk yang bergelar binatang atau haiwan !?

Masih bolehkah kita menggelar manusia yang mendera itu sebagai manusia yang berperangai kebinatangan kerana binatang tidak pernah mendera sesiapa atau apa-apa. Kalau binatang membunuh apa yang dipanggil mangsa adalah kerana mahu menyelamatkan dirinya atau mahu menyelamatkan habitatnya yang diganggu atau kerana mangsa itu memang makanannya.

Tapi bagi manusia pendera kenapa mendera mangsanya ? Kanak-kanak yang didera itu bukan makanannya, tidak mengganggu pun diri dan kehidupan pendera. So kenapa manusia manusia seperti itu mendera ?

Ramai yang akan memberi jawapan kerana faktor kelemahan jiwa atau psikologi, ketidakseimbangan emosi, tekanan hidup, jahat, gila, haram jadah dan macam-macam. Semuanya itu betul kerana manusia itu adalah manusia syaitan yang berwajah manusia bukan manusia kebinatangan lagi.

Ada seorang kawan sambil mengeluh bertanya saya, mengapakah penderaan kepada kanak-kanak terus berlaku di negara kita ? Berlaku dalam keluarga Islam lagi. Kenapa ?

Jawapan yang paling logik mampu saya berikan ialah ramai manusia yang mengaku Islam pada hari ini, sudah tidak beriman dengan adanya dosa, adanya haram dan adanya neraka yang telah di tetapkan oleh ALLAH SWT dalam 'perjalanan hidup sementara ini' menuju destinasi paling abadi bagi seluruh makhluk Allah nanti.

Saya sangat yakin masalah penderaan kanak-kanak dan pelbagai masalah sosial yang lain tidak akan selesai mahupun berkurangan, selagi kita semua, terutama pihak kerajaan tidak menyediakan satu mekanisma pendidikan secara tuntas untuk mendidik dan membina sahsiah dan aqidah rakyat Islam berasaskan adanya hukum halal haram, dosa pahala serta syurga dan neraka.

Al-Fatihah buat anakanda Syafiah Humaira. Bergembiralah Syufiah di syurga Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

1 comment:

mantan said...

Humaira,
Titis airmataku merenung
redup matamu.
Luluh rawan pilu hatiku
mengenang.
Malang,
malangnya nasibmu.
Syaitan durja yang
menggila itu.
Meragut,
meragut segala
riang ria usiamu.
Dalam amukan syaitan,
syaitannya itu
Dihumban usiamu ke
dalam gelap,
gelap nestapa
Namun
Allah menyanyangimu Humaira

A.Wahab Taha 02/2010