Tuesday, March 16, 2010

Hari ini bukan 'koman-koman' punya penyakit...


Hari ini kehidupan semakin mencabar. Pelbagai jenis penyakit boleh datang menyerang bila-bila masa. Ada sahaja terdengar para sahabat dan kawan mengidap barah usus, barah hati, barah payu dara, sakit jantung, darah tinggi, kencing manis, buah pinggang dan macam-macam. Bukan 'koman-koman' punya penyakit tu...!!!

Ada yang masih meneruskan kehidupan seperti biasa, namun ada juga yang kedengaran telah pergi mengadap Ilahi.

Ada juga yang masih menderita menanggung kesakitan. Kepada mereka bersabar sahajalah, di samping terus berusaha mendapat rawatan yang terbaik dan berkualiti.

Seorang sahabat memberi pandangan, " Li, zaman hari ini untuk mendapat rawatan yang berkualiti dan cekap seseorang itu mesti berwang ! Jika kau bukan berwang, jangan harapkan kualiti dan efsiensi Li !".

"Money means Quality... Li !", luahnya lagi.

Terdiam saya mendengar luahan sahabat itu...

Walau apapun di bawah sedikit info kesihatan yang berguna untuk semua:

1. Setiap hari buah pinggang menghasilkan 1 hingga 2 liter air kencing.

2. Kencing manis dan darah tinggi boleh mengakibatkan sakit buah pinggang.

3. Berkurangnya zat dari pemakanan berlaku apabila taraf albumin di dalam darah mejadi terlalu rendah. Ini akan mengakibatkan kebengkakan di kaki dan anda mudah terkena jangkitan kuman.

4. Makanan yang boleh membantu meningkatkan paras albumin adalah makanan yang kaya dengan protein seperti puitih telur dan daging.

5.Makanan yang mengandungi kandungan garam yang tinggi boleh mengakibatkan tekanan darah tinggi, bengkak di kaki, muka dan sesak nafas.

6.Sosej dan makanan segera adalah makanan yang mengandungi kandungan garam yang tinggi.

7.Organ binatang (seperti usus, limpa dan sebagainya), kacang, minuman berkarbonat adalah makanan yang mengandungi fosforus yang tinggi. Bila paras fosforus di dalam darah terlalu tinggi ia akan mengancam paras kalsium lalu mengakibatkan sakit tulang (seperti tulang reput).

8.Pisang, coklat dan air jus yang mengandungi sitrus adalah makanan berpotasium yang tinggi. Jika paras potasium di dalam darah terlalu tinggi atau rendah akan mengakibatkan degupan jantung yang tidak tetap, kejang atau lemah otot.

Sumber:MW1261

No comments: