Wednesday, December 09, 2009

Pemerkasaan Tingkatan Enam: Tahniah Kementerian Pelajaran.


Sewaktu pendaftaran ramainya boleh tahan. Kadang-kadang mencecah sampai 100 orang atau mungkin lebih di kawasan-kawasan bandar. Tapi jumlah sewaktu pendaftaran itu tidak kekal hingga ke akhirnya. Hari demi hari ada yang keluar, ada yang 'hilang'. Ada di setengah-setengah tempat terpaksa ditutup. Keadaan lebih kritikal di kelas aliran Sains.

Itulah antara fenomena biasa Tingkatan Enam. Sistem pembelajaran yang berasaskan peperiksaan melahirkan para pelajar yang banyak menghafal dan kaku. Keadaan lebih tertekan jika berada di aliran Sains. Dalam kalangan pelajar-pelajar Melayu dan mereka yang berbangsa Melayu yang pernah atau sedang belajar di aliran Sains setakat ini tiada lagi yang kata senang belajar di Tingkatan Enam aliran sains.

Dengan dapatan yang sedemikian, ramai yang komen, begitulah sikap pelajar Melayu bila bab Sains, susah, payah! Itu sikap sebenarnya bukan soal payah, kata mereka!

Ramai juga yang kata, memang betul susah belajar di Tingkatan Enam Sains, kesian para pelajar. Pelajar cerdik SPM masuk Tingkatan Enam Sains akhirnya STPM tersungkur, masuk semula ke Politeknik atau mana-mana kursus kemahiran. Pelajar SPM yang tidak layak masuk Tingkatan Enam Sains aliran kemanusiaan pula lulus STPM dengan baik akhir keluar universiti, lebih dulu dapat kerja berbanding dengan kawan-kawan mereka di aliran Sains.

Itulah antara fenomena pelajar Tingkatan Enam di aliran sains mahupun aliran kemanusiaan dari dulu hingga kini. Sebab itu ramai yang tidak mahu kekal di Tingkatan Enam. Ada peluang di tempat lain, cabut ! Renggeh Tingkatan Enam Atas !

Alhamdulillah, pihak Kementerian Pelajaran mungkin telah melihat akan keadaan yang daif tersebut lantas telah melakukan transformasi besar-besaran Tingkatan Enam. Menjelang tahun 2011 nanti Tingkatan Enam akan berjalan dalam Sistem Pentaksiran Modular yang akan mengganti Sistem Pentaksiran Terminal yang beroperasi selama ini.

Sistem Modular adalah sistem pengajian berasaskan semester iaitu 3 semester dalam tempoh satu setengah tahun. Setiap semester ada peperiksaan maka itu beban 1 semester (6 bulan) tidak dibawa ke semester lain. Peperiksaan diadakan sebanyak 3 kali di hujung setiap semester dan diberikan penilaian Gred Kertas bukan CGPA. CGPA keseluruhan yang mengambil kira semua gred kertas dari ketiga-tiga peperiksaan akan diberi di semester 3. Ia digunakan untuk memohon masuk universiti. Katanya juga jika pelajar tidak puas hati dengan keputusan semester 1 dan 2 boleh ulang di semester 3 dan keputusan terbaik akan diambil kira.

Di samping itu sistem baru Tingkatan Enam akan menekankan kepada pembangunnan soft skill kepada setiap pelajar. Para pelajar akan melalui proses membuat kajian ilmiah, tutorial, kolokium dan aktiviti ko-kurikulum bagi membentuk para pelajar yang menguasai kemahiran komunikasi, kepimpinan, pengurusan organisasi dan sebagainya.

Oleh yang demikian, yang paling penting ialah minda iaitu gaya pemikiran dan sikap para guru Tingkatan Enam. Mereka sudah hampir bergelar 'Pensyarah', maka adalah perlu bagi mereka untuk sentiasa up-to date dalam penguasaan ilmu-ilmu yang segar dan relevan dengan cabaran global.

Apa yang jelas Sistem Modular ini akan mampu menyegarkan kembali suasana pembelajaran di Tingkatan Enam yang akan di panggil Pra Universiti mulai tahun 2011. Dan sudah pasti dari jangka sederhananya ia akan memberi saingan yang baik kepada kolej-kolej komuniti dan sudah pasti juga memberi pilihan yang wajar kepada para pelajar dari golongan berpendapatan rendah di kawasan luar bandar.

No comments: