Saturday, October 04, 2008

Stressnya !!

Hari ini hari Sabtu. Esok Ahad dan lusa Isnin. Ada orang sudah mula bekerja esok, manakala sebahagian besarnya hari Isnin. Institusi sekolah juga akan beroperasi seperti biasa. Maka hari ini jalanraya akan kembali sesak sampai hari esok. Mereka yang memandu, ada di antaranya sudah mula rasa stress. Ada yang akan melakukan perjalanan pendek dan dekat tetapi cukup sibuk. Mereka yang akan meneruskan perjalanan panjang lagilah stress, tiada jalan alternatif yang boleh dikatakan aman dari kesibukan. Laluan manapun tetap sibuk. Stress sungguh.

Yang hendak mula bekerja pada hari esok atau lusa sudah memikirkan pejabat dan rutin tugasan di pejabat. Aktiviti berulang-alik ke tempat kerja saja sudah memenatkan. Berebut-rebut di waktu pagi dan tergesa-gesa sewaktu pulang. Anak-anak perlu dihantar ke rumah para pengasuh. Begitulah hari-hari. Harga petrol pula semacam tidak memberi kesan apa-apa terutama kepada harga barangan keperluan lain. Oh...stressnya !!

Guru-guru pula sudah mula sesak kembali dengan perancangan harian dan mungkin analisis peperiksaan yang belum siap. GPK Hem, kaunselor sekolah dan guru disiplin dah mula tension, apa pula perangai segelintir pelajar yang tak makan saman selepas hari raya ni. Stress tu !

Anak-anak pelajar yang hendak pulang ke asrama petang ini atau petang esok nampaknya menggeliat dan sering mengeluh panjang. Waktu prep, kerja sekolah, kelas tambahan dan latih tubi sudah berputar-putar dan 'berasap' di kepala. Fo yo...stresslah mak !! Sekurang-kurangnya cuti aidil fitri mampu menghilang stress sekejap. Esok atau lusa rutin kehidupan di asrama akan bermula kembali !

Calon-calon PMR ada dua kumpulan. Satu kumpulan cukup stress. Kumpulan ini kelihatannya ada dua kumpulan juga. Satu kumpulan stess - panik! Tak habis-habis garu kepala bila memikirkan PMR. Satu kumpulan lagi stress juga - tapi kelihatan tenang saja. PMR sudah semakin hampir. Prestasi menjawab di dalam dewan peperiksaan sangat penting.
Kumpulan besar yang kedua macam tidak stress langsung - aahh...tak kesah langsung PMR yang bakal tiba. Lulus - lulus, tak lulus- sudah !

Hari ini saya banyak memperkatakan tentang stress. Antara tanda-tanda stress yang perlu di atasi dua tiga hari ini oleh kita semua sebagai ketua keluarga, isteri, suami, pemandu, pekerja, guru-guru, pelajar dan sesiapa jugalah ialah ;
1. Kemurungan.

2. Marah.

3. Tindak balas yang melampau (mungkin terlampau gembira dan seronok sangat !)

4. Corak tidur terganggu dari kebiasaan

5. Sakit-sakit sendi atau otot-otot badan.

6. Terlampau letih ( mental atau fizikal).

7. Kemaruk merokok ( semakin banyak dan meningkat)

8. Kecelaruan seksual ( naluri seksual terganggu )

9. Cuba melakukan banyak perkara dalam satu masa.

Akhirnya, kita mungkin tidak boleh mengelak dari stress, tapi biarlah kita kembali kepada rutin kehidupan kita selepas aidil fitri ini dengan stress yang positif. Selamat maju jaya !!

No comments: