Sunday, September 11, 2011

Berikan komitmen


Terdapat manusia yang berusaha dengan begitu gigih dalam menghadapi pelbagai rintangan sehingga mereka berjaya mencapai apa yang mereka impikan. Terdapat manusia yang mengalami pelbagai keperitan dalam perjuangan mereka yang menyebabkan orang yang rendah harga diri lemah untuk melalui jalan dan perjuangan seperti itu, lalu mengalah dan tidak cuba membuat apa-apa.

Sepatutnya jalan dan perjuangan getir itu menjadi sumber motivasi dalam mencapai kejayaan tetapi ia sebaliknya berlaku kepada mereka yang lemah jiwa. Sebenar tidak terdapat jalan tertentu untuk menang dan kalah apabila kita memperkatakan tentang motivasi diri. Apa yang menjadi titik terakhir bagi seseorang, menjadi titik permulaan bagi orang yang lain.

Yang penting ialah sikap sedar diri, fokus kepada matlamat dan sikap mahu atau pun tidak mahu. Itu sahaja faktor yang sewajarnya memotivasikan diri! Elakkan banyak memberi dan mencipta alasan. Alasan sentiasa ada jika dicari tetapi dalam kehidupan ini kita perlukan komitmen bukan alasan!



No comments: