Sunday, June 12, 2011

Matlamat menghimpun tenaga

Matlamat adalah kunci bagi pencapaian dan peningkatan diri. Matlamat membentuk kehidupan kita kerana ia menentukan laluan ke arah mencapai apa yang kita cita-citakan. Ia juga adalah pengharapan kita. Matlamat menghimpunkan tenaga kita, memberi kita arah tuju dan mencipta tujuan dalam hidup kita.

Kita terbabit dengan matlamat sejak kecil lagi. Kebanyakan daripadanya diberikan kepada kita oleh ibubapa kita atau mungkin oleh orang lain. Semasa kecil, ibubapa memberitahu kita apa yang patut dilakukan dan menetapkan matlamat buat kita. Ini termasukkan supaya kita bersikap jujur, berakhlak mulia, rajin solat, mempunyai pendidikan yang baik, menggunting rambut, selalu awal untuk membuat sesuatu, menambah berat badan, mengurangkan berat badan, makan makanan yang sesuai, belajar rajin-rajin dan sebagainya.

Apabila kita dewasa, kita telah mengumpul beratus-ratus matlamat yang kebanyakannya mudah, biasa dan tidak sulit untuk mencapainya. Perbuatan sebegini telah membawa kepada pembinaan suatu tabiat yang meletakkan kita pada tahap yang ada sekarang.

No comments: