Tuesday, May 24, 2011

Mengarahkan minda bawah sedar


Sekali lagi kesibukan menjadi kekangan untuk menulis di blog ini setiap hari. Namun jika diikut kesibukan mungkin blog ini tak akan dibuka lagi. Ruang yang ada ini perlu digunakan untuk terus menyumbang kepada mereka yang ingin mencapai impian hidup.

Kita bercakap kepada diri sendiri pada kadar kira-kira 500 hingga 600 patah perkataan seminit sama ada waktu tidur atau jaga, sejak dilahirkan hinggalah kita meninggal dunia. Oleh yang demikian berhati-hatilah tentang apa yang kita cakapkan kerana pada akhirnya kita akan menjadi sepertimana yang kita cakapkan.

Seperti komputer, apa yang dimasukkan ke dalamnya, maka itulah yang akan keluar. Jadi sekiranya kita menggunakan apa yang kita tahu tentang minda kita untuk memperbaiki kebolehan kita, mempertingkat harga diri kita dan mencipta imej diri yang baru dan positif, maka kita perlu memahami bagaimana caranya untuk mengarahkan minda bawah sedar kita.

Minda bawah sedar kita umpama sebuah komputer. Ia adalah bank data. Kita masukkan bahan ke dalamnya secara sedar ataupun tidak. Ini kita lakukan melalui percakapan diri dan imej mental kita.

No comments: