Monday, May 09, 2011

Jangan khianati diri sendiri

Kita perlu meletakkan nilai yang lebih tinggi terhadap diri kita. Keyakinan diri kita dikhianati apabila kita menyalahi label diri kita dan juga diri orang lain. Setiap kali kita mengamalkan pola pemikiran yang merugikan diri sendiri, maka kita mencipta lebih banyak masalah.

Mereka yang mempunyai harga diri yang rendah seringkali terdorong untuk merendahkan kemampuan sendiri dan seterusnya mengurangkan prestasi sendiri. Percakapan diri mereka lebih kepada berbunyi begini: " Aku tidak berjaya melaksanakan perjuangan ini dengan jayanya; aku selalu menghadapi masalah untuk menyempurnakan apa yangpatut disempurnakan; aku akan cuba tetapi aku tahu yang aku tidak ada akan mampu; orang lain tidak mengalami kegagalan seperti aku; bukan aku tak mahu tapi kerja yang diberitakan itu susah!".

Apa yang perlu dilakukan ialah menterbalikkan pemikiran tersebut. Tukar "aku tidak boleh" kepada "aku boleh". Tukar "aku tidak akan" kepada "aku akan". Selalulah bercakap kepada diri kita melalui bisikan hati seolah-olah kita memiliki kejayaan yang menjadi impian kita itu. Jika tidak, kita tidak akan ke mana!

No comments: