Tuesday, June 15, 2010

TEPUNG TALAANGG....TEPUNG TALAANNGG !!


Petang semalam, sambil memandu di 'bandaraya' Kuala Rompin bersama isteri, saya terlihat sebuah gerai yang rasanya, nampak dari jauh macam gerai jual kuih. Saya bertanya kepada isteri, " jual apa tu?".

"Kuih" jawab isteri ringkas.

"Kuih apa agaknya?", tanya saya lagi.

"Macam-macam kuih ada, lompat tikam, bubur kacang, tepung talam, kalau abang nak, singgah je beli," jawab isteri.

Mendengar cadangan itu sayapun kelilinglah 'bandaraya' Rompin ini untuk kembali ke gerai kuih itu. Maka sesampai di hadapan gerai, isteri saya turun membeli dua tiga jenis kuih antaranya tepung talam.

Balik ke rumah saya pun makanlah tepung talam. Lama tak makan tepung talam. Sedap jugak ...tapi tak cukup sebab... ek eleh, sikit sangat seringgit separuh bekas plastik kecil je.

Waktu itu saya teringat akan arwah mak saya dulu. Arwah mak kerap buat kuih ni dan dia buat dalam bekas yang dipanggil loyang. Eerm...kalau anak-anaknya makan seloyang hingga menjilat jari. Nampaknya sedap yang dibeli tidak sesedap yang dibuat sendiri apatah lagi dari hasil air tangan seorang ibu.

Tepung talaaang....tepung talaang ! Tepung talaaang...tepung talaaang !!

Masa kecil-lecil dahulu terdengar kuih itu dilagukan oleh makcik yang menjajanya di kampung saya.

2 comments:

seri said...

kuih talam ini kesukaan saya...yang warna hijau dibawah (pandan) lagi sedap, atasnya lemak warna putih...

sazili said...

Oh...kalau kat rompin kuih yang warna begitu 'lompat tikam' rasanya. Lompat tikam dimakan dengan air gula. Memang kalau di simpan dalam peti ais, bila dah sejuk makan...fuh !