Monday, June 21, 2010

Memototong konvoi motorsikal besar cukup mengelirukan.


Malam Sabtu yang lalu saya diundang berceramah di Masjid Al-Bukhari Nurul Aman Batu 11 Kuantan. Pagi Ahad pula saya menghadiri mesyuarat Koperasi Guru Pahang Timur di Stadium tertutup SUKPA Kuantan. Selesai mesyuarat saya bersama isteri terus bersegera bertolak pulang ke Rompin kerana lebih kurang pukul 5 perlu pula hantar anak pulang ke asrama.(Gambar sebagai hiasan)

Dalam perjalanan pulang ke Rompin, kami terserempak dengan sekumpulan konvoi motorsikal besar. Nampak dari nombor plat macam semua mereka dari Singapura. Mereka berkonvoi agak perlahan dalam 80 km sejam. Dalam banyak-banyak motosikal itu ada juga dari jenis apa yang dipanggil 'easy rider'.

Tak kisahlah mereka berkonvoi dengan motosikal apapun, cuma yang meruntun emosi marah dan kecewa saya terhadap pasukan konvoi tersebut ialah sikap segelintir penunggang-penunggang motosikal besar ini. Mereka berkonvoi panjang dan menunggang agak perlahan maka takkanlah mereka mahu kita yang memandu kereta biasa ini berjujukkan mengekori mereka sepanjang-panjang perjalanan itu. Yang kononnya si marshal itu pulak apa kuasa mereka seperti tidak mahu bagi ruang kepada kenderaan yang hendak memotong. Menunggang betul-betul atas line putih. Binawe betul !

Apabila saya hendak memotong mereka, saya tidak boleh memotong sekaligus semua motorsikal besar itu kerana banyak kenderaan yang datang dari arah bertentangan. Apabila saya cuba masuk dicelah-celah konvoi mereka kerana kereta di hadapan bagi lampu, seorang dari penunggang itu tidak benarkan saya masuk. Inikah peraturannya bila berkonvoi motorsikal besar? Besar kepalalah macam tu !

Apabila saya sudah tersepit saya terpaksa menghempit dia jugak. Dia mula marah! Kalau dia memberi saya ruang apa masalahnya, bukannya lama saya berada dalam konvoi itu, tak ingin saya..! Tapi bukan itu yang berlaku sebaliknya dia tetap besar kepala macam motorsikal dia jugak. Saya tidak ambil peduli akan sikap dia itu kerana saya terpaksa masuk jugak mencelah dalam konvoi yang agak panjang itu. Yang saya tahu motorsikal besar dia bertayar dua dan kereta saya bertayar empat... terserah kepada dia! Yang penting kereta saya terselamat dari bergeser dengan kereta dari arah bertentangan.

Pengalaman kawan saya seorang ustaz yang memotong konvoi motorsikal besar dengan keretanya kerana perlu cepat bukan bertujuan hendak berlumba dengan mereka telah di potong balik oleh konvoi tersebut dan menunggang motorsikal mereka dihadapan kereta kawan saya itu. Apa makna ini kalau bukan berlagak dan sombong ?

Pada pandangan saya, mereka yang berkonvoi motosikal besar atau kecil perlu memberi laluan kepada kenderaan lain untuk mememotong dengan mudah. Kalau hendak laju biar laju betul pecutlah laju manapun kerana motorsikal kamu besar, jangan sampai mengganggu, menyusahkan dan membahayakan pemandu-pemandu kenderaan lain.

Sebenarnya saya sering rasa gerun dan kecut perut bila hendak memotong dan dipotong oleh konvoi mereka yang bergerak perlahan kerana susah dan mengelirukan!

No comments: