Friday, June 18, 2010

Secebis perjalanan semalam....

Hari ini Jumaat 18 Jun 2010 bersamaan 5 Rejab 1431. Sudah semakin hampir sessi persekolahan Penggal Kedua akan dibuka semula. Ada yang dibuka hari Ahad dan ada hari Isnin. Para pelajar yang masih belum siap banyak tugasan pembelajaran yang guru-guru berikan tempoh hari perlu bersegera untuk menyiapkannya. Jika tidak kelancaran proses pembelajaran di asrama dan di sekolah nanti akan terganggu. Dan peperiksaan semakin hampir.

Semalam saya bersama isteri sempat ke Kuantan selepas menghantar anak sulong untuk pulang ke Sabah. Kembali ke Sabah untuk meneruskan tugas mendidik di sana. Sampai di Kuantan tengah hari dan singgah sebentar di Tanjung Lumpur untuk makan sata dan pelbagai jenis kuih tradisional yang teragak nak dimakan. Di gerai yang ramai orang itu banyak sungguh kuih muih antaranya kuih koci, akok, kuih bakar, bengker, baulu, tepung talam, tepung bungkus, pulut manis, tepung kapur, pak aji serban, lompat tikam, buah melaka (tapi orang tg lumpur buat), dodol, sagu gumpal, dan macam-macam....semuanya nampak menyelerakan dan jugaksemuanya bagus untuk di buat 'ubat'....ubat kencing manis...huhuhu...

Bertolak dari gerai itu kami terus ke LHDN Kuantan kerana kami belum hantar lagi borang taksiran cukai 2009. Sampai di sana terus kami jumpa pegawai yang bertugas dan berhasrat mahu menyempurnakan urusan online taksisan kami. Dengan dibimbing oleh seorang pegawai di situ dalam masa 15 minit kerja kami selesai. Dari situ kami terus ke CIMB Bank untuk membuat pembayaran cukai terbabit.

Dari bank kami terus ke masjid dan kemudian meneruskan perjalanan ke Pasaraya Bermajujaya. Entah kenapa isteri saya suka sangat membeli di situ kalau kami ke Kuantan. Dalam pasaraya itu jenuh pula saya menunggu kerana isteri sempat bersembang dengan kawan lamanya Cikgu Rohani Somdar yang ditemuinya di situ. Alahai boleh tahan lama bersembangnya...

Selepas membeli tapi tidak sampai membelah di Bermajujaya kami terus pulang tapi singgah pulak sekejap di Pekan untuk menikmati Cendol Hameed di tepi jalan tu. Nampak orang ramai di situ maka singgah jugaklah !

Kami sampai lebih kurang pukul 7 malam.

Itulah cerita semalam dan pagi ini saya sempat membaca sebuah buku yang berjodol "365 Tip Sihat Gaya Rasulullah' tulisan Dr Mohammad Ali Toha. Antara yang seharusnya menjadi renungan semua terutama yang berselera makan ialah antara tulisan dalam buku itu ...:

"Nabi SAW berkata," Perut adalah tempat letaknya penyakit dan menahan nafsu daripada makan berlebihan adalah asas perubatan. Maka jadikanlah ini kebiasaanmu".

No comments: