Wednesday, August 15, 2012

Renungan penghujung Ramadhan


# Ketika satu pintu kebahagian tertutup, pintu yang lain  dibukakan. Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup itu sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita.

# Seseorang manusia harus cukup rendah diri untuk mengakui kesilapannya, cukup bijak mengambil manfaat daripada kegagalannya dan cukup berani untuk membetulkan kesilapannya.

# Dalam hidup terkadang kita lebih banyak mendapat apa yang tidak kita inginkan. Dan ketika kita mendapatkan apa yang kita inginkan, akhirnya kita tahu bahawa yang kita inginkan terkadang tidak dapat membuat hidup kita menjadi lebih bahagia.

# Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan. Kita tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kita sehingga kita melupakan kegagalan kita dan rasa sakit hati kita.

# Jadikanlah diri kita bagai pohon rendang di mana insan dapat berteduh. Jangan jadi seperti pohon kering tempat pungguk melepaskan rindu dan hanya layak dibuat kayu api.

# Semoga kita mendapat cukup kebahagiaan untuk membuat kita bahagia, cukup cubaan untuk membuat kita terus kuat, cukup penderitaan untuk membuat kita sedar diri dan bersungguh-sungguh, dan cukup harapan untuk membuat kita positif terhadap kehidupan.

Sekian, ingatlah Syawal bukan bulan atau hari pesta-pestaan tetapi ia adalah kesinambungan ibadah dari Madrasah Ramadhan Al-Mubarak. Semoga sentiasa bahagia dan ceria selalu.

No comments: