Thursday, August 16, 2012

Awas turun 5kg naik 10 kg!


Walaupun Ramadhan semakin hampir ke penghujung, hari raya Aidil Fitri pula semakin hampir. Berlalunya Ramadhan ini, bilakah agaknya kita berjumpa lagi dengannya. Kalau berjumpa lagilah...kalau tidak, inilah Ramadhan terakhir kita. Berbaloikah ibadah dan tarbiyah yang kita perolehi dari Ramadhan yang akan berlalu pergi ini? Masing-masing muhasabahlah sendiri.

Belum apa-apa sudah ramai yang seronok Aidil Fitri bakal tiba. Berbagai persiapan untuk menyambutnya kian rancak. Esok mungkin ada yang sudah mula mencari daging lembu, kerbau atau mungkin rusa (?) untuk serunding, sate dan rendang di pagi Aidil Fitri! Terserahlah kepada masing-masing....kan?

Tapi awas, semasa hari raya nanti terutama bagi yang ada masalah kesihatan. Di Ramadhan kesihatan agak terkawal, kalori stabil, berat badan menurun, tummy susut, masa hari raya apakah akan mampu begitu juga?

Biasanya di musim Aidil Fitri, mesti makan terlalu banyak karbohidrat. Di antara makanan yang berkarbohidrat rasanya ketupat, lontong, lemang, pelbagai jenis nasi, kuih muih dan pastinya kek! Karbohidrat yang diambil ini akan ditukar kepada gula dalam badan.

Paras gula akan naik di dalam darah dan merangsang badan untuk menghasilkan hormon insulin yang akan menukar gula kepada lemak dan disimpan di dalam badan. Disebabkan metabolisme badan rendah akibat berpuasa, penggunaan dan penghasilan lemak tidak seimbang. Pemecahan lemak lambat tetapi pembentukan lemak terlalu pantas dan banyak. Jika ada hormon penyimpan lemak, mesti ada hormon pemecah lemak!

Bagi yang mempunyai paras hormon pemecah lemak yang rendah seperti hormon tiroid, hormon tumbesaran dan glukagon, proses pemecahan lemak dalam badan akan menjadi lebih perlahan. Inilah masalahnya. Hal ini mampu menyebabkan berat badan seseorang itu boleh naik dengan mendadak semasa musim raya. Hati-hati!! 

Jadikanlah musim Aidil Fitri hari-hari ibadah yang mampu terus mentarbiyah diri kita untuk menginsafi kehidupan...terutama kehidupan saudara-saudara Rohinnya kita di sana...entah makan, entah tidak mereka!

Dah bayar zakat fitrah? Nanti terlupa!

No comments: