Sunday, August 05, 2012

Gen menipu dan curang

Kajian yang dilaporkan dalam Arkib Kelakuan Seksual, Amerika Syarikat menyatakan seseorang itu berisiko tinggi untuk curang sekiranya bapanya seorang playboy. 

Para saintis mendapati terdapat hubungan antara ibubapa yang curang dengan penipuan dalam kalangan wanita. Ini kerana, menurut Ketua Penyelidik Jan Hvlieck, seksualiti lelaki boleh dibentuk sejak mereka kecil lagi berbanding wanita.

Sebenarnya Islam telah memberi tahu dan mengajar hal ini lama dah....tak kiralah sama ada dalam mendapat zuriat lelaki atau perempuan. Cumanya penganut Islam mahu ambil tahu atau tidak!

“Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang bermaksud, “Setiap anak dilahirkan seperti kain putih, ibu bapanya yang mencorakkannya sama ada menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi”.
 
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sekiranya seseorang di antara kamu ketika hendak mendatangi isterinya, maka hendaklah ia membaca: “Bismillah, Dengan nama Allah. Ya Allah, jauhkanlah syaitan daripada kami dan jauhkanlah syaitan daripada apa yang Engkau rezekikan kepada kami."

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda "Mukmin yang sempurna dalam kalangan orang yang beriman ialah orang yang baik akhlaknya. Dan sebaik-baik kamu ialah orang yang berlaku baik terhadap isterinya." (HR Ahmad)

Nabi s.a.w. ada bersabda yang bermaksud "Pilihlah isteri yang sesuai untuk benih-benih kamu (anak-anak)."

Diriwayatkan ada seorang datang kepada Saidina Umar menceritakan keburukan perangai anaknya lalu Saidina Umar r.a. memanggil anaknya dan mengingatkannya tentang besarnya dosa menderhaka ibubapa. 

Si anak tadi bertanya Saidina Umar : “Tidakkah anak juga ada hak ke atas ibubapanya”? 

Jawab Umar : Ya! 

Anak itu tanya : “Apakah dia hak-hak mereka”? 

Saidina Umar menjawab hak-hak anak ialah : “Hendaklah si bapa memilih ibu yang solehah, memberi nama yang baik untuk anaknya dan mengajarnya Al-Quran. 

Si anak terus jawab selepas itu : “Dia tidak membuat satu pun daripada 3 perkara itu. Yang pertama dia tidak pilih isteri yang baik. Kedua dia menamakanku Ja'lun (Ja'ranun). Ketiga dia tak mengajarku satu huruf pun daripada Al-Quran”. 

Saidina Umar r.a. pun berkata : “Adakah kamu datang untuk mengadukan kepadaku kederhakaan anakmu........ kamu yang telah menderhakainya sebelum dia menderhakaimu”.

Wallahu aklam.

No comments: