Saturday, August 18, 2012

Esok hari raya!

Hari ini hari terakhir Ramadhan bagi tahun ini 1433 H bersamaa 2012 M. Apakah tahun depan sempat berjumpa Ramdhan lagi? Wallahu aklam!

Sepanjang Ramadhan ini aku tidak banyak bergerak ke mana-mana cuma berada di sekitar tempat kerja dan rumah kecuali pada sebelah malam, bertarawih. Di rumah aku banyak membaca. Buku yang sedang aku baca sungguh-sungguh ialah buku '99 Kecerdasan berasaskan Asmaul Husna' karangan Sulaiman AlKumayi. Bagi aku, buku ini satu buku yang menarik dan mungkin aku akan membacanya berkali-kali lagi!

Sekali-sekala bila keluar rumah terdengar kemalangan motosikal di sana sini. Sebelum bulan puasa telah dua orang pelajar aku kemalangan motosikal dan kelmarin seorang lagi anak  jiran yang tersembam di jalanraya. Katanya masih belum sedar. Tak sempat lagi nak pergi ziarah di HTAA Kuantan. Tahun lepas dua orang pelajar aku parah sewaktu merayakan aidil fitri. Seorang selamat dan seorang meninggal dunia!

Bagi aku pada ketika musim perayaan ini, menunggang motosikal dalam suasana kenderaan sederhana dan besar sendat di jalan raya adalah merbahaya. Maklumlah melanggar pun padah, apatah lagi dilanggar! 

Nak salahkan siapapun tak tahu sebabnya yang memandu pun  boleh tahan lajunya. Tapi kadang-kadang tak lajupun dilanggar juga! Yang menunggang motosikal pun sama handal macam diri kebal sepanjang hayat, celok sana celok sini, akhirnya tersadung bawah tayar kereta. Lagi dajal apabila ada yang bagi signal ke kanan, belok ke kiri! Adoi...macam-macam! Pendekkata dalam suasana sekarang tak boleh percaya pemandu lain, sendiri kena hati-hati!

Kalau pergi ke pasaraya pula orang ramai boleh tahan. Kalau dulu nak buat ketupat, orang akan sibuk cari pokok kelapa sebab nak ambil daun kelapa tapi hari ini orang sibuk pergi ke pasaraya, cari ketupat segera! Dulu ayah aku kalau nak buat lemang habis dilembangnya pokok buluh, hari ini tak payah, kalau malas beli kat tepi-tepi jalan, pergi je beli kat pasaraya....lemang segera pun ada!

Sebelum bercuti sekolah sempat aku bertanya dua orang pelajar tentang baju raya. Seorang kata warna tema bajunya merah jambu dan yang seorang lagi merah hati! Beraya sakanlah nampaknya. Yang minta duit raya pun satu hal...satu sekolah minta duit raya, taukeh sawit pun jual ladang! Aku bukan YB atau koperat, sekadar cikgu cabuk, nak bagi satu sekolah tak mampulah!

Okaylah Selamat Hari Raya Maaf Zahir Bathin kepada semua pembaca blog ini yang tidak seberapa ramai, yang sudi jadi followers dan seluruh muslimin dan muslimat! Jemputlah beraya di rumah.



 

No comments: