Monday, October 11, 2010

Menyampaikan ceramah di SK Pianggu.

Malam tadi aku dijemput untuk menyampaikan ceramah di majlis sukan dan jamuan raya SK Pianggu. Bersama isteri aku bertolak ke SK Pianggu pukul 8.40 malam sebaik selesai solat Isyak. Tak aku sangka ramainya orang kampung Pianggu di perkarangan laman sekolah itu.

Sebaik sampai aku dan isteri disambut oleh Pemangku Guru Besar sekolah bersama Tok Empat Azli dan Pengerusi YDP sekolah. Walaupun memberitahu perut sudah kenyang aku tetap dipaksa untuk menjamah jamuan besar-besaran yang diadakan. Katanya tumbang seekor lembu kepunyaan Pak Awi seorang orang kuat kampung itu. Walaupun pada awalnya tak mahu makan namun apabila makan bertemankan Pak Ali, Razali GPK HEM dan AJK-AJK rasa berselera pulak. Hah apa lagi ! Bukan jamah lagi dah....

Isteri aku makan dengan 'geng-geng' perempuan bersama pemangku Guru Besar sekolah Puan Hajah Rohani.

Makan punya hal, program ceramah aku hanya bermula pada pukul 9.25 malam. Sayang tak ambil gambar kerana terlupa bawa kamera. Ini kelemahan aku ! Sewaktu berceramah aku berpesan kepada Pengerusi majlis agar 'menekan bazer' untuk memberhentikan ceramah aku. Tunggu punya tunggu bazer tetap tidak berbunyi. Sedar tak sedar aku hanya berhenti berceramah pada pukul 11 malam.

Malam itu aku memberi ceramah bertajuk "Kepimpinan Institusi Keluarga". YB ADUN Tioman, Kapten (B) Datuk Johari Hussin turut hadir mendengar ceramah yang aku sampai.

Aku hanya boleh keluar dari laman sekolah yang sesak itu pada pukul 11.45 malam. Meriah sungguh orang-orang Pianggu malam itu.

3 comments:

Ameen Homestay said...

wah salam dengan YB la mlm tu ye, tuan ?

makin terkenal la lepas nih. Silap2 YB jemput utk motivasi tpt lain pula.

sazili said...

Yb datang tengah-tengah ceramah ! Tapi balun jugak ....

Ameen Homestay said...

tuan memang hebat :)