Monday, October 18, 2010

Kos pemeriksaan kesihatan menyeluruh.

Setelah beberapa kali menerima panggilan telefon dari pihak Kumpulan Specialist Johor (KSJ) dari Hospital Pakar Kuantan Alor Akar mempelawa aku untuk hadir ke satu program yang mereka anjurkan, maka hadirlah aku bersama isteri.

Kami sampai di Hotel Seri Malaysia Tanjung Gemuk lebih kurang pukul 9.45 pagi. Kami terus ke dewan Mentara. Sebaik sampai kami dapati kami antara yang terawal. Tidak berapa lama selepas itu mulai kelihatan seorang demi seorang para jemputan dengan pasangan masing-masing yang hadir. Rata-rata cikgu dan ada juga dari kalangan ahli perniagaan.

Terfikir aku, banyakkah penyakit para cikgu ini atau para cikgu sudah mula memiliki pemikiran mengikut paradigma baru ia itu "mencegah lebih baik dari merawat". Kalau begitu alhamdulillah!

Dalam program itu kami diberi tahu untuk pemeriksaan kesihatan secara menyuluruh iaitu 110 penyakit seseorang itu perlu mempunyai wang sebanyak lebih kurang RM 64000 tidak termasuk bayaran kepakaran dan seumpamanya. RM 64000 ? Bayangkan kalau 4 kali dalam hidup buat pemeriksaan kesihatan seumpama itu. Termenung jugak aku mendengarnya !

Katanya pihak hospital kerajaan tidak menyediakan pemeriksaan kesihatan yang menyeluruh seperti itu kerana kos yang begitu tinggi itu. Aku tidak tahu hal itu kerana setakat hidup ini baru sekali aku buat pemeriksaan kesihatan itupun bukan kengkap di klinik Desa Rompin. Dah lama iaitu beberapa tahun yang lalu....

Untuk pemeriksaan kesihatan yang lengkap seperti itu mampukah kakitangan kerajaan atau rakyat umum jika kosnya bernilai sekitar RM64000 ? Entahlah..mungkin ada namun mungkin tidaklah ramai.

Dalam program itu pihak KSJ telah menawarkan satu pakej pemeriksaan kesihatan yang agak menarik untuk 110 penyakit namun keputusan untuk menyertainya tetap keputusan kita semua. Aku hanya hendak ceritakan kos pemeriksaan kesihatan untuk 110 penyakit adalah sekitar RM64000 belum masuk kos kepakaran dan seumpamanya. Itu sahaja ! Maka tidak mampulah aku membuat pemeriksaan kesihatan mengikut harga pasaran !!!

No comments: