Sunday, November 10, 2013

Penulis buku La Tahzan tegur umat Islam



Penulis buku La Tahzan tegur umat Islam
 
Harakahdaily 08 Nov.2013.

Dr Aidh Abdullah al-Qarni ialah seorang ulama Arab Saudi juga penulis motivasi Islam terkenal di dunia masa kini.


Antara karyanya yang paling terkenal ialah La Tahzan (Jangan Bersedih) yang mula ditulis ketika di dalam penjara. Buku ini sudah diterjemahkan ke dalam 29 bahasa dunia termasuk Indonesia dan Malaysia. Di Arab Saudi sahaja, buku ini sudah dicetak lebih kurang 1.5 juta naskah.

Semasa mendapatkan rawatan di Paris, beliau telah menukilkan suatu artikel yang menegur sifat-sifat umat Islam dan membandingkannya dengan sifat masyarakat yangditemuinya ketika di Paris.

Antara nukilannya yang menarik ialah “(Di Paris) Ku lihat banyak hadis-hadis Nabi SAW diamalkan dan direalisasikan. Erti dan kehormatan yang berbalas, bahasa yang sopan dan gaya hidup bertamaddun khasnya dalam aspek pergaulan dan perhubungan sesama manusia.”

Tulisnya lagi;

“Sedangkan jika ingin dibandingkan dengan warga tanah Arab, ternyata berbeza. Jika sedang marah, pasti akan diselangi dengan kata-kata laknat, caci-maki, cercaan dan hinaan. Ke mana hilangnya manhaj al-Quran yang mengajar kita...”

Terjemahan tulisan penuh beliau boleh dibaca di laman web ini;

Sila baca 

Nota penulis blog:

Di Malaysia pun lebih kurang juga dengan di tanah Arab rasanya terutama dalam kalangan pemandu di jalanraya! Pantan silap, tangan akan keluar dari tingkap kenderaan dan macam-macam keluar dari bibir mulut!

No comments: