Wednesday, November 23, 2011

Buang sikap suka bertangguh


Hari ini hujan seharian, dari pagi hingga kini. Terasa dingin ditiup angin tengkujuh yang kadang-kadang membayu, kadang-kadang menderu. Hari ini saya banyak menghabiskan masa di rumah, tidak minat hendak ke mana-mana melainkan terlalu perlu. Lima tidak menulis!

Sebahagian besar daripada masalah suka menangguh kerja berpunca dari diri kita sendiri kerana pelbagai kerenah seperti malas, mengelamun mengingat seseorang, bersedih yang tidak perlu, boring, jemu dan mungkin pemikiran sudah sampai ke tahap tepu.

Sebenarnya sikap suka menangguh ini boleh dibuang dengan mudah sekiranya kita mempunyai kehendak dan keazaman untuk melakukan apa yang patut kita lakukan demi masa depan yang membahagiakan kita. Hanya kita yang mampu memilih sama ada mahu masa depan yang bahagia atau masa depan yang menderita akibat dari kerja tertangguh yang tidak mendorong kepada pencapaian matlamat kita.

Untuk membuang sikap buruk itu, maka kita perlu sanggup mengamalkan disiplin menyerahkan kepada diri sendiri hanya kerja-kerja yang penting dalam usaha mencapai keseluruhan matlamat kita.


2 comments:

Baizura Khosaini said...

saya follow cikgu!=D

cikgu sazili said...

tq baizura, nanti saya follow blog baizura jugak.