Saturday, November 19, 2011

Selamat bercuti dan jaga diri


Para pelajar sekolah telah mula bercuti kecuali mereka yang sedang menduduki SPM dan STPM. Mereka masih berada di asrama untuk meneruskan perjuangan demi kecemerlangan masa depan.

Para pelajar lain, semalam telah mula bertebaran pulang ke kampung halaman. Hari ini entah apa yang sedang dilakukan di rumah? Entah-entah masih tidur tanpa solat subur atau setelah bangun solat subuh, tidur kembali!

Yang tidak bangun solat subuh tadi itu, ibubapa perlulah mengambil peranan untuk mengejutkan anak-anak kita itu, dinihari esok dan seterusnya. Hari ini fenomena tak solat di rumah terlalu menjadi-jadi!


Atau waktu ini telah memulakan aktiviti sendiri-sendiri baik dalam rumah mahupun bersama kawan-kawan di luar sana. Yang penting jaga diri daripada pengaruh yang boleh menjahamkan diri dan masa depan.

Buat anak-anak remaja perempuan, jaga pergaulan, jauhi tingkahlaku dan pergaulan yang boleh menconteng arang ke muka ibubapa yang melahir dan membesarkan kita.

Akhirnya selamat bercuti dari cikgu. Jangan lupa persediaan awal untuk UPSR, PMR, SPM dan STPM tahun hadapan! Semoga hidup sentiasa diberkati dan dirahmati Allah.

No comments: