Tuesday, November 23, 2010

Kepada Cikgu Wahab dan Cikgu Faris Johan jemput pada 28 November 2010 ke C 18 Kuala Pontian.

Mahu menguruskan majlis sambut menantu anak sulong, aku sangka mudah. Rupanya tidak.... penatnya boleh tahan! Banyak perkara yang perlu aku lakukan bersama isteri ,adik beradik dan anak-anak. Begitulah berada di kampung tradisional yang masih melakukan kenduri-kendara secara gotong royong, perlu diurus dengan baik dan cermat.

Bangsal memasak perlu dibina. Tungku dapur perlu disiapkan. Kayu apipun terpaksa dicari. Pinggan mangkuk dah mula terpaksa diangkut disusun. Mujur juga saudara mara sepupu sepapat banyak membantu dalam kerja-kerja di peringkat awal ini.

Peringkat menjemput untuk bergotong-royong lagilah sensitif. Perlu jemput awal kalau tidak ada yang berkecil hati atau kita akan dilasernya kita! Tapi dia datang juga! Nak menjemput bapa dan mak saudara pun kena awal, kalau tidak ada yang merajuk tak nak datang ! Jemputan pula tak boleh guna kad tapi mesti datang sendiri ke rumah. Barang-barang untuk dimasak perlu dibeli. Kerbau perlu ditangkap! Tukang-tulang lapah perlu dipanggil! Tukang masak mesti ditempah awal!

Ada saudara mara aku yang terlambat buat jemputan, telah mula merajuk dan mula mengadu kepada mak-mak dan bapa-bapa saudara. Tahan telinga sahajalah!! Pagi tadi aku telefon seorang mak saudara sepupu. Dengan suara kuat " Amboi.. ngko pakai telefon je ye ! Tapi tak pe kerana ngko ingat aku datang. Datang makan je ?" Huh soalan dia ! "Datanglah awal sehari boleh tolong-tolong! Tak ada mak der banyak yang tak jadi", kata aku bagai memujuk!

"Ha...aku ingat nak jemput makan je. Aku datang makan je !" warning dia kepada aku! Susah bercending dengan mak-mak saudara ni. Bapak-bapak saudara pun boleh tahan jugak!!

Kawan-kawan okay, pakai sms pun dah cukup, "janji ngko jemput aku," kata mereka. Kalau tak jemput akan kena belasah juga nanti aku, kalau terjumpa di mana-mana!

Kepada blogger sifu aku cikgu wahab, aku masih belum menjemputnya. Nombor telefon dia dah hilang sebab sim kad rosak. Ini pun nak boleh sakit juga, apa pula nanti kata cikgu wahab, " sazili tak jemput pun aku ". Cikgu Wahab, ini jemputan istimewa, kalau terbaca entry ini, kira jemputan ini sah. Cikgu Wahab sekeluarga jemputlah datang pada 28 November 2010. Begitu juga dengan Cikgu Faris Johan kalau terbaca blog ini jemput pada tarikh tersebut. Jamuan 12.00-04.30 petang. Kepada bloggers yang ada dalam blog aku ini juga semuanya aku jemput kalau kebetulan ada di Rompin atau memang purposely nak datang... jemputlah.

Begitulah aku, dalam kelelahan sekarang, ada yang sempat hantar kad, ada yang pakai sms sahaja. Di samping banyak lagi kerja-kerja persiapan yang perlu dilakukan!

2 comments:

Faris said...

Salam Li,
No HP aku tu coverage dia kurang sikit di Putrajaya. Maxis punya coverage kurang memuaskan. Terima kasih di atas jemputan kau tu. Tapi maaf kerana pada tarikh yang sama diadakan majlis perkahwinan anak saudara isteri di Muar. 21 Nov lalu majlis di rumah perempuan di Pendang, Kedah. Minggu ini sambut menantu di Muar. Tak apa Li, ramai lagi anak kau tu, insya-Allah kalau ada kelapangan akan cuba hadir. Jangan serik jemput aku lagi dahlah. Selamat Pengantin Baru Untuk Hadi. Kirim salam aku aje kepada dia.

mantan said...

Sir,
InsyaAllah.
Memang sah dah jemput ni...INi jemputan paling istimewa ni... gunakan teknologi sepenuhnya...