Friday, November 12, 2010

Tahniah 48327 pelajar tapi...

Tahniah! 48327 orang calon UPSR telah mendapat 5A dalam semua mata pelajaran. Satu jumlah yang ramai. Satu peningkatan! Satu kebanggaan! Satu kepuasan! Namun apakah itu membuktikan tahap penguasaan pelajaran pelajar-pelajar tersebut terhadap ilmu dan kemahirannya pada peringkat itu telah mencapai kecemerlangan yang sebenar ?

Persoalan di atas bukan mahu menafikan kebolehan rakan guru kita melaksanakan tugas mereka dalam sistem pendidikan yang ada. Namun ia lebih berlegar kepada masalah sistem pendidikan dan penilaian kita. Contohnya apabila pelajar UPSR mendapat A dalam mata pelajaran bahasa Inggeris, pelajar tersebut sepatutnya mampu berbahasa Inggeris separuh fasih atau fasih? Jika tidak, kenapa dengan mendapat A pun mereka tidak mampu? Jadi untuk apa A itu ?

Kalau begitu tidak perlulah dapat A!

Tidak, tidaklah dimaksudkan begitu! A itu perlu, tetapi biarlah A itu benar-benar memberi illustrasi yang sebenar. Bukankah lebih baik pelajar yang mendapat A itu adalah pelajar yang benar-benar dibentuk dan terbukti menjadi pelajar yang fasih berbahasa Inggeris! Begitu juga dengan subjek-subjek lain.

48327 mendapat 5A dalam semua mata pelajaran. Bagaimana pula dengan 434007 orang pelajar yang bukan di tahap 5A? Pelajar-pelajar ini juga perlu diraikan perjalanan masa depan mereka di alam persekolahan.

Jika tidak, dari kelompok inilah akan lahir perokok tegar, berpeleseran, membuat maksiat, pelajar berambut fancy, pelajar yang akan bergelandangan di pelbagai pusat membeli belah, mat rempit yang KPM dulu pernah gelar sebagai pelesit rempit dan macam-macam.

Apakah perancangan yang sedang dibuat untuk menyelamatkan 434007 ini dari terjerumus ke kancah permasalahan sosial apabila mereka mula menjengah alam remaja yang penuh pancaroba di tahun hadapan? Atau biarkanlah mereka kerana perubahan remaja memang begitu ! Atau politik kita memang memerlukan manusia yang mudah dicucuk hidung. Entah !

No comments: