Monday, November 08, 2010

Penuh sindiran yang menarik


Dulu aku pernah bersembang dengan gurubesar aku sewaktu aku mengajar di sekolah rendah. Dalam perbualan kami banyak hal yang kami borakkan, antaranya tentang ragam hidup manusia. Perkara dan kerenah manusia berpolitik antara yang menjadi fokus utama perbualan kami. Betapa katanya manusia hari ini semakin hilang integriti dan nilai dalam berpolitik sehingga politik itu sendiri terfitnah, " politik itu kotor!" Begitulah ungkapan perlahan bekas gurubesar aku itu.

Kini gurubesar aku itu telah bersara dari perkhidmatan, banyaklah dia ke kebun dan berehat bersama duduk bangun tatih cucu-cucunya.

Sedang aku mengingati dia, aku teringat pesannya kepada aku iaitu agar aku membaca sebuah buku lama yang sukar diperolehi sekarang ini. Katanya buku itu sangat sesuai untuk dibaca dan dihadamkan oleh aku. Dia beritahu agar aku mencari buku ini yang berjodol "Animal Farm".

Banyak jugalah kedai buku yang aku singgah selama ini untuk mencari buku itu tapi tetapi tidak aku temui. Suatu hari sewaktu aku merayau dalam internet aku menaip Animal Farm. Tak aku sangka keluar isi kandungan buku tersebut. Apa lagi akupun cetak untuk bacaan segera aku.

Memang buku lama karya George Orwell itu menarik ceritanya. Walaupun watak-watak utama dalam cerita itu adalah binatang namun ia memberi sindirian dan pengajaran kepada yang mahu memikirkan akan betapa hodhnya perangai manusia jika mengamalkan politik mecheavelli iaitu "matlamat menghalalkan cara".

Seronok membaca buku itu sambil memikirkan apa yang sedang berlaku hari ini memang tergambar jelas dalam buku yang diterbitkan pada tahun 1945 itu. Nak tahu carilah buku itu dan bacalah sendiri...kepada mereka yang suka membacalah !

No comments: