Friday, April 30, 2010

Macam-macam !!


Zaman sekarang dipanggil zaman dunia tanpa sempadan, orang putih sebut " borderless world!" Hubungan komunikasi merentas benua, meredah taufan di lautan. Berlabun di Oprah, menonton di Chedok.

Kalau hendak tahu macam-macam, semua boleh dan mampu, kecuali buat tak kisah. Orang yang kisah macam-macam tahu, macam-macam pandai dan macam-macam gelagat. Ada tahu yang berbaloi, ada tahu yang mengarut. Bercakappun mengarut, berguraupun mengarut ! Tapi kadang-kadang yang mengarut tetap melucukan walaupun bunyi tak berapa nak senonoh.

Minumlah saya sambil makan keropok lekor dan sata. Sekumpulan remaja minum-minum dan makan juga di situ. Maklumlah gerai terbuka pinggiran jalan. Dalam banyak-banyak perbualan ada yang menarik perhatian semasa mereka berteka-teki sambil gelak-gelak makan.

Terdengar seorang dari mereka berteka-teki, bunyinya ampun maaf dipinta, katanya, " Apakah binatang yang paling banyak 'batu' ?"

"Batu ?", terkejut jugak saya. Apasal kisahkan batu binatang pulak ?

Sambil bergelak-ketawa maka banyaklah tekaan dari mulut para kawannya. Macam-macam binatang keluar. Saya hanya diam namun rasa jugak lucunya sambil fikiran ini meneka jugak, "binatang apa ya ?"

Anih semua binatang yang diberikan sebagai jawapan semuanya dikatakan salah ! Akhirnya salah seorang dari remaja itu merungut, " hah..mengarut kau ni, mana ada binatang banyak batu, semua dua belaka termasuk ngko !".

"Eh...aku bukan binatanglah !", pantas si pemberi teka-teki memotong. "Ada !!"

"Binatang apa ?' tanya yang seorang lagi !

"Naga China !" jawab si pemberi teka-teki

"Naga China ?", tertanya saya sambil terdengar gelak ketawa para remaja di belakang saya itu.

"Naga China lah paling banyak batu. Kalau ada 10 orang kata bawah tu, 20 batu," jawabnya selamba.

Masya Allah begitu rupanya !! The boderless world ..... Macam-macam !

No comments: