Thursday, April 29, 2010

Budaya kian pupus ?

Mengikut Kamus Dewan, BUDAYA ertinya Peradaban. Kata akar Peradaban ialah ADAB. Adab pula ertinya tingkahlaku serta tutur bicara yang halus dan sopan. Maka boleh dirumus pukal bahawa BUDAYA ialah tingkahlaku dan tutur bicara yang halus dan sopan yang menjadi darah daging kehidupan.

Jika itu budaya, maka ertinya kehidupan yang tidak mempunyai tingkahlaku dan tutur bicara sopan, maka kehidupan itu tidak berbudaya, tiada peradaban disebabkan tidak ada adab. Kehidupan yang sarat kemangkukkan !

Kes anak kepada gadis-gadis yang tidak berlaki sahih, dan buang bayi yang menimbun lantas pepak dihidangkan di corong-corong media, hingga terpacul dari minda mak menteri akan perancangan mata pelajaran Kesihatan, Reproduktif dan Sosial, merupakan antara petanda bahawa kehidupan hari ini kian tidak berbudaya !

Soalnya, tiada siapa yang mahu memikirkan atau segan untuk menyatakan atau degil untuk mendengar pandangan orang, tingkahlaku dan tutur bicara itu wajar berdiri atas asas apa ? Atas asas budaya itu sendiri ? Mana mungkin tingkahlaku dan tutur bicara sopan itu mampu berdiri atas asas budaya sedang budaya sendiri kian pupus atau mungkin sudah tidak wujud lagi ?

Soalnya bagaimana ?

Sejak lama dahulu kita mulai lagu ini dengan... ikan oh ikan kenapa engkau tidak timbul.... kini semua sudah tahu, lagu kita sudah sampai ke saat ...ular oh ular kenapa nak makan katak...KAAATAK MAKANAN AKU !

Nampaknya, kita terus diajak menyanyikan berkali-kali lagu itu....!!

No comments: