Tuesday, October 23, 2012

Rakyat di bawah terus merungut!

Nampaknya kehidupan bagi kebanyakan orang menjadi semakin rumit sekarang. Di mana-mana aku mendengar rungutan mengenai semua benda menjadi mahal!

Seorang sahabat yang gemar roti canai merungut roti canai semakin mahal. Katanya dahlah mahal, saiz roti canai semakin mengecut! Kalau makan roti kosong katanya setakat dua keping tak rasa apa! Aku hanya tersenyum mendengar rungutan sambil dalam hati berkata, jangan makan roti canai banyak sangat nanti kena penyakit jantung dan kolestrol tinggi! Aku cakap begitu sebab itulah yang biasa aku dengar nasihat daripada para pemimpin kita!

Ada seorang sahabat pulak merungut, harga teh boleh naik sepuluh sen bila gula naik harga! 

"Melampau orang jual air ni, kalau gula naik 10 ke, 20 sen ke tak kan secawan teh jugak ikut naik sampai 10 sen! Secawan teh banyak mana sangat!" rungut nya.

Aku hanya mendiamkan diri sambil terus memberi nasihat senyap-senyap, jangan minum manis nanti kena kencing manis! Aku kata begitu sebab itulah nasihat yang sering diklankan dalam media!

Manakala seorang sahabat yang hendak pulang ke Kangar tiba-tiba merungut terkejut, "Hai, harga tambang bas pun dah naik? Tahun lepas aku rasa taklah harga sampai macam ni? Mahalnya!!!".

Dalam hati aku jugak memberi rasional yang popular dalam kalangan umum, biasalah kan harga minyak dunia naik, jadi harga minyak dalam negara tak bolehlah turun...maka tambang terpaksalah naik jugak!

Seorang sahabat yang juga kakitangan kerajaan pula merungut kerana gaji kasarnya RM5000 lebih sikit, isteri tak bekerja, tiga orang anak tinggal di asrama kena banyar yuran seorang RM3 lebih sehari! Bagai nak mampos aku tiap-tiap bulan nak bayar yuran asrama untuk 3 orang anak, leternya! 

Katanya "Kita nak tipu pendapatan tak boleh kerana ada penyata gaji, tapi kontraktor kaya-raya dan taukeh-taukeh, senang-senang buat surat pengesahan pendapatan RM800 sebulan maka bayarlah dia orang yuran asrama anak dia orang cuma seringgit lebih sehari! Teruk betullah sekarang ni!"

Begitulah antara rungutan harian yang sering menjadi bualan! Apa nak buat...terima je lah! Pada siapa nak mengadu lagi...terima je lah! Sampai bila? Entah!

No comments: