Wednesday, December 08, 2010

Detik-detik masa...

Walaupun dalam masa cuti sekolah yang panjang ini, nampaknya semakin menghampiri ke penghujung tahun 2010, semakin terasa banyak yang perlu dilakukan.

Sebaik bermula cuti aku begitu sibuk dengan persediaan urusan perkahwinan anak sulong. Hingga ke hari langsung kerja begitu banyak sehingga meletihkan seluruh anggota badan. Selepas kenduri pun banyak juga kerja yang perlu disiapkan seperti kerja-kerja memulangkan barang-barang yang dipinjam dan mengemas segalanya.

Kini semua urusan kenduri telah beres tetapi kau tetap sibuk berusaha menyiapkan tugasan pembelajaran ku yang perlu aku hantar seminggu lagi dan satu lagi menjelang akhir tahun ini. Jari -jemari tanganku ini kadang-kadang terasa bagaikan nak kejang kerana setiap hari aku kena mengetuk key board laptop ini. Aku mengejar masa nampaknya. Terlalu banyak date line dihadapan aku.

Dalam kesibukan menyiapkan tugasan belajar aku masih dijemput oleh Pejabat Agama Islam daerah untuk menyampaikan ceramah dalam Kursus Peningkatan Profesional Guru-guru KAFA daerah ini pada 14hb dan 16hb Disember minggu depan. Dua slot telah diamanahkan untuk disampaikan. Satu berkenaan Padagogi dan satu lagi berkenaan Pengurusan Disiplin.

Pada 25 hb akan ke KLIA sekali lagi menghantar anak aku dan isterinya yang akan berangkat pulang ke Sabah untuk meneruskan perkhidmatan di sana dalam suasana baru setelah menjadi ketua keluarga.

Di samping itu aku perlu membuat persediaan untuk urusan kemasukkan pelajar baru sesi 2011. Jadi setiap hari aku juga perlu hadir ke sekolah untuk membuat persiapan yang berkaitan.

Dalam kesibukan itu aku kini sedang membaca buku baru aku, yang berjodol "ARMEGEDON 2012" tulisan Muhamad Alexander. Aku membaca buku itu untuk mengetahui apa pula yang di tulis oleh penulis berkenaan. Tidak keterlaluan aku katakan aku terasa kagum dengan keupayaan penulis ini dalam menzahirkan kajian-kajian ilmiahnya. Kita perlu mempunyai ramai penulis-penulis yang seperti ini bagi menggambarkan kehebatan pemikiran dan kajian anak bangsa kita. Soalnya, adakah kita ?

No comments: